Op de Indiase markt is TomTom nog steeds één van de eerste spelers, waardoor het een goede positie heeft, aldus topman Harold Goddijn. In eerste instantie richt het bedrijf zich hier op ingebouwde systemen in auto’s, maar daarnaast wordt gewerkt aan de ontwikkeling van alle productlijnen.

In het Automotive-segment is TomTom in gesprek over vijf à tien kleinere deals. Daarnaast is het navigatiebedrijf in gesprek over licentiedeals. Het segment levert een kleine positieve bijdrage aan de operationele winst, aldus de CFO.

Ingebouwde systemen

Van alle nieuwe Renault-modellen heeft 40 à 45 procent een ingebouwd navigatiesysteem van TomTom. ,,Een steeds groter deel heeft ook Live-services”, zei Goddijn. Dit percentage kon de topman niet geven voor andere merken zoals Fiat en Toyota, aangezien deze fabrikanten ook samenwerken met andere navigatiebedrijven.

De marketinguitgaven blijven dit jaar volgens Wyatt ongeveer op hetzelfde niveau ten opzichte van de consumentenomzet. Het huidige percentage ligt rond de 6 à 7 procent.

Aantal klanten Live-services

Het zal in het tweede kwartaal nog lastig zijn om een goed zicht te krijgen op het aantal klanten van de Live-services. Vanaf deze periode moeten klanten gaan betalen voor deze dienst. ,,In het derde kwartaal krijgen we hier waarschijnlijk een beter beeld van'', zei Wyatt. Ze zei dat het aantal klanten in het tweede kwartaal naar verwachting een vijfcijferig getal zal zijn.

De aardbeving en tsunami in Japan hebben TomTom tot nu toe geen problemen opgeleverd met de toeleveringsketen, aldus de CEO.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl